ГЕОГРАФИЯ
«НЕФТЕПРОВОДНЫХ ВОЙН» В КОНТЕКСТЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ РОССИИ СО СТРАНАМИ БАЛТИЙСКОГО
РЕГИОНА
Title |
The geography of the “Oil pipeline
wars” in the context of Russia’s interaction with the countries of the Baltic
region |
Автор(ы) |
Т.
И. Потоцкая |
Author(s) |
T.
I. Pototskaya |
DOI |
|
Страницы/Pages |
98-106 |
Статья |
|
Ключевые
слова |
транспортная
геополитика, трубопроводные войны, Россия, Балтийский регион, постсоветское
пространство. |
Keywords |
transport geopolitics, pipeline wars,
Russia, Baltic region, post-Soviet space. |
Аннотация |
Рассмотрены
нефтепроводы, в функционировании которых, пересекаются интересы России и
стран Балтийского региона (Латвии, Литвы, Белоруссии, Польши). Под
«нефтепроводными войнами» в исследуемом регионе понимается противостояние
политики дистанцирования стран от России в вопросе
транспортировки нефти в Европу и политики России по созданию альтернативных
(более экономически эффективных и безопасных) путей транспортировки нефти в
Европу. Выделены группы нефтепроводов в контексте взаимоотношений между
странами: основные, альтернативные, опосредованно связанные с интересами
стран Балтийского региона. Выявлены географические факторы, влияющие на
позиции стран: уровень обеспеченности стран нефтью (Россия), уровень развития
в них нефтепереработки (Литва, Белоруссия, Польша) и особенности
транспортно-географического положения территории. Акцентировано внимание на
основных инструментах, которые используют страны в данном противостоянии.
Выделены и рассмотрены Балтийская и Черноморская стратегии развития нефтяного
экспорта России. Проведен их сравнительно-географический анализ. В качестве
выводов отмечено: перераспределение в постсоветский период маршрутов
транспортировки российской экспортной нефти в Европу в сторону увеличения
морской ее составляющей (за счет портов Балтийского и Черного морей);
уменьшение значимости Балтийского региона для нефтяного экспорта России;
усиление взаимосвязи функционирования всех экспортных нефтепроводов России.
Подчеркнута значимость нефтепроводного транспорта в формировании барьерной
функции современных государственных границ стран постсоветского пространства. |
Abstract (summary) |
The article analyses oil
pipelines, the operation of which intersects the interests of Russia and the
Baltic countries (Latvia, Lithuania, Belarus, and Poland). By oil pipeline
wars we understand the confrontation between the policy of distancing from
Russia in oil transportation to Europe and Russia’s policy of creating
alternative, more economically effective and safe ways of oil transportation
to Europe. Reflecting relations between countries, several groups of oil
pipelines have been identified: the main pipelines, alternative ones, and
indirectly related to the interests of the Baltic countries. The article
describes geographical factors affecting the position of countries in the
region analysed: the level of oil supply (Russia),
the level of the development of oil refining (Lithuania, Belarus, Poland) and
transport and geographical location of the territory. Special attention has
been paid to the main instruments used by the countries in this
confrontation. The Baltic and the Black Sea strategies of oil export have
been analysed from the comparative and geographical
points of view. Several important conclusions have been made: there was a
redistribution of routes of Russia’s crude oil export to Europe during the
post-Soviet period accompanied by an increase in the importance of the marine
component (due to the Baltic and the Black Sea ports); there was a weakening
of the importance of the Baltic region for Russia’s oil export; and the
strengthening of interconnections between Russia’s export oil pipelines. The
article stresses the importance of oil pipeline transport for the formation
of the barrier function of the state borders of the post-Soviet countries. |
Список
литературы |
1. Боровский
Ю.В. Советский и российский ТЭК как
объекты западных санкций: политическое соперничество или экономическая
конкуренция? // Вестник МГИМО Университета. 2019. № 3 (66). С. 42–60. 2. Вардомский Л.Б., Тураева М.О. Развитие
транспортных коридоров постсоветского пространства в условиях современных
геополитических и экономических вызовов (научный доклад). М.: Ин-т экономики РАН, 2018. 66 с. 3. Гуменюк И.С., Зверев Ю.М. Транспортный
комплекс Калининградской области. Калининград: Балтийский фед.
ун-т им. И. Канта, 2008. 103 с. 4. Дудко
Д.Г. Евроазиатские транспортные проекты
с участием России и их роль в интеграции стран СНГ // Вестник Российского
университета дружбы народов. Сер.: Международные
отношения. 2009. № 3. С. 45–53. 5. Зверев
Ю.М. Проблемы конкуренции и кооперации
в топливно-энергетическом комплексе Балтийского региона // Балтийский регион.
2010. № 1 (3). С. 37–48. 6. Клюев
Н.Н. Промышленное и транспортное
освоение территории России в постсоветский период // География и природные
ресурсы. 2018. № 1. С. 5–14. 7. Коржубаев А.Г., Эдер Л.В. Экспорт
нефти из России // Минеральные ресурсы России. Экономика и управление. 2010.
№ 4. С. 55–60. 9. Сдасюк Г.В., Комедчиков
Н.Н. Экспортные нефтегазовые
трубопроводы России: геополитическое и внутригосударственное значение // ИнтерКарто/ИнтерГИС. 2010. Т.
16. С. 18–22. 10. Потоцкая Т.И. Геополитический
аспект современного транспортно-географического положения России // Известия
РАН. Сер. геогр. 2018. № 3. С. 5–17. 11. Pototskaya T.I., Katrovskiy
A.P., Chasovskiy V.I. Geopolitical Impact on
Transformation of Territorial Organization of Russian Pipeline Transport in
the Post-Soviet Time // International Journal of Energy Economics and
Policy. 2016. Т. 6. № 4. С. 782–788. 12. Андронов
С.А. Качество нефти – прогноз и стратегия развития // Транснефть,
2017. URL: https:// www.transneft.ru/u/section_file/28346/sp2017-kachestvo.pdf
(дата обращения: 17.07.2019). 13. Статистический бюллетень «Россия и страны Содружества Независимых
Государств» / Федеральная служба государственной статистики России.
URL: https://www.gks.ru/bgd/regl/b18_05/
Main.htm (дата обращения: 14.02.2019). 14. Энергетический бюллетень энергетический бюллетень №36 /
Аналитический центр при Правительстве РФ. URL: http://ac.gov.ru/files/publication/a/9072.pdf
(дата обращения: 07.03.2019). 15. Statistical Review of World Energy 2018 / British
Petroleum. URL: http://www.bp.com/statisticalreview
(дата обращения: 10.07.2019). |
Reference |
1.
Borovskij Yu.V. Soviet
and Russian Energy Industry as Objects of Western Sanctions: Political
Rivalry or Economic Competition? Vestnik
MGIMO Universiteta, 2019, no. 3 (66), pp.
42–60. (In Russ.). 2.
Vardomskij L.B., Turaeva
M.O. Razvitie transportnyh
koridorov postsovetskogo prostranstva v uslovi- yah sovremennyh geopoliticheskih i ekonomicheskih vyzovov [Development of transport corridors of
the post-Soviet space in the context of modern geopolitical and economic
challenges]. Moscow, 2018. 66 p. (In Russ.). 3.
Gumenyuk I.S., Zverev Yu.M. Transportnyj
kompleks Kaliningradskoj oblasti [Transport complex of the Kaliningrad
region]. Kaliningrad, 2008. 103 p. (In Russ.). 4.
Dudko D.G. Russia in Energy Transportation Projects
of Eurasia and their Role in the Integration of CIS. Vestnik
Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Mezhdunarodnye otnosheniya, 2009, no. 3, pp. 45–53. (In Russ.). 5.
Zverev Yu.M. Competition
and cooperation problems in the energy sector of the Baltic region. Baltiiskii region, 2010, no. 1, (3), pp.
37–48. (In Russ.). 6. Klyuev N.N. Industrial and transport
development of the territory of Russia in the post-Soviet period. Geografiya i prirodnye resursy, 2018,
no. 1, pp. 5–14. (In Russ.). 7.
Korzhubaev A.G., Eder L.V. Oil export from
Russia. Mineral’nye resursy Rossii. Ekonomika i upravle-
nie, 2010, no. 4, pp. 55–60. (In Russ.). 8.
Petrosyan S.S. Anti-crisis regulation of the
European energy strategy of the Russian Federation. Ekonomika
i ekologicheskij menedzhment, 2013, no. 3, p. 8. URL: http://economics.ihbt.ifmo.ru/file/
article/11333.pdf (In Russ.). 9.
Sdasyuk G.V., Komedchikov
N.N. Oil and gas export pipelines of Russia: geopolitical and domestic
importance. InterKarto, InterGIS, 2010, no. 6, pp. 18–22. (In Russ.). 10. Potockaya T.I. The geopolitical aspect of
the modern transport and geographical position of Russia.Izvestiya
Rossijskoj akademii nauk. Seriya geograficheskaya, 2018, no. 3, pp. 5–17. (In Russ.). 11. Pototskaya T.I., Katrovskiy
A.P., Chasovskiy V.I. Geopolitical Impact on
Transformation of Territorial Organization of Russian Pipeline Transport in
the Post-Soviet Time. International Journal of Energy Economics and
Policy, 2016, no. 6 (4), pp. 782–788. 12. Andronov
S.A. Oil quality – forecast and development strategy. Transneft’, 2017.
URL: https://www.
transneft.ru/u/section_file/28346/sp2017-kachestvo.pdf
[Accessed 17.08.2019]. 13.
Federal State Statistics Service of Russia. Statistical Bulletin
“Russia and the countries of the Commonwealth of Independent States”. URL: https://www.gks.ru/bgd/regl/b18_05/Main.htm
[Accessed 14.02.2019]. 14. Energy
Bulletin no. 36. Analytical Center under the Government of the
Russian Federation. URL: http://ac.gov.ru/files/publication/a/9072.pdf
[Accessed 07.03.2019]. 15.
British Petroleum. Statistical Review of World Energy 2018. URL: http://www.bp.com/statisticalreview
[Accessed 10.07.2019]. |