ТРАНСФОРМАЦИЯ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ СТРАТЕГИЙ ВЫПУСКНИКОВ ШКОЛ В УСЛОВИЯХ РАСПРОСТРАНЕНИЯ
КОРОНАВИРУСА COVID-19: РЕГИОНАЛЬНЫЙ АСПЕКТ
Title |
Transformation
of school graduates’ educational strategies in the context of coronavirus COVID-19: regional dimension |
Автор(ы) |
М.Н. Артеменков, Е.Е. Сухова |
Author(s) |
M.N. Artemenkov, E.E. Suhova |
DOI |
|
Страницы/Pages |
111-120 |
Статья |
|
Ключевые слова |
COVID-19, выпускники школ, образовательные
стратегии, межрегиональная образовательная миграция, факторы и мотивы выбора
вуза. |
Keywords |
COVID-19, school
leavers, educational strategies, inter-regional educational migration,
factors and motives for choosing a university. |
Аннотация |
Цель статьи заключается в выявлении образовательных
стратегий выпускников школ в условиях распространения коронавируса
COVID-19. Сбор данных осуществлялся методом опроса в формате повторного
исследования, проведенного в 2019 и в 2020 гг. в преддверии сдачи ЕГЭ.
Исследование реализовано в Смоленской области, которая характеризуется
территориальной близостью к наиболее привлекательным университетским центрам
и оттоком абитуриентов за пределы домашнего региона. Выборка (N = 457 в 2019
г. и N = 625 в 2020 г.) многоступенчатая. При анализе динамики
образовательных стратегий использовалась оценка статистической значимости различий
долей. Сравнение полученных данных позволило зафиксировать изменения
миграционных намерений молодежи в целях получения высшего образования,
факторов и мотивов выбора вузов. Установлено уменьшение миграционной
активности выпускников школ и усиление возвратных настроений, определяемых на
среднесрочную перспективу. Выявлено снижение востребованности
крупных университетских центров при возрастании популярности высшего
образования в вузах домашнего региона. Наблюдается значительное усиление
значимости фактора финансовой доступности высшего образования. Определены
незначительные сдвиги в мотивах выбора вуза: снижение устойчиво значимых
ранее запросов (дополнительные пакеты образовательных услуг,
материально-технического оснащения, наличие преподавателей из числа известных
ученых, бизнесменов, политиков) при усилении важности комфорта и
безопасности. |
Abstract (summary) |
The aim of
the article is to present the results of the analysis of educational
strategies of school leavers in the conditions of the coronavirus
COVID-19 spread by comparing data on migration intentions for higher
education, factors and motives for the choice of higher education
institutions identified in 2019 and 2020 on the threshold of the USE. Data
collection was carried out by the method of survey in the format of repeated
research conducted in Smolensk region - a region characterized by territorial
proximity to the most attractive university centers and outflow of applicants
outside the home region. The sample (N=457 in 2019 and N=625 in 2020) is
multistage. When analyzing the dynamics of educational strategies, the
estimation of statistical significance of differences in shares was used. As
a result of comparing the data obtained, a decrease in the migration activity
of school leavers and an increase in return sentiments determined for the
medium term were found. Decrease in demand for large university centers at
increase of popularity of higher education in higher education institutions
of home region is revealed. A significant strengthening of the factor of
financial availability of higher education has been observed. Insignificant
shifts in motives of a choice of HIGH SCHOOL are fixed: decrease in steadily
significant earlier inquiries (additional packages of educational services,
logistical equipment, presence of teachers from among known scientists,
businessmen, politicians) at strengthening of importance of comfort and
safety. The transformation of educational strategies of 2020 graduates is
likely to be manifested in the increased demand for regional higher education
systems and the growing popularity of distance learning. |
Список литературы |
1. Алашеев
С.Ю., Коган Е.Я., Тюрина Н.В. Востребованность
вузов: подходы к измерению // Вопросы образования. 2016. № 4. С. 186–205. 2. Антоненко
В.В. Мотивация абитуриентов г. Волгограда при
выборе высшего учебного заведения // Научный диалог. 2013. № 12 (24). С.
137–143. 3. Где учиться и где работать: межрегиональная
мобильность студентов и выпускников университетов / Д.В. Козлов, Д.П. Платонова,
О.В. Лешуков; Национальный исследовательский
университет «Высшая школа экономики», Институт образования / Сер.: Современная аналитика образования. № 4 (12). М.: НИУ
ВШЭ, 2017. 32 с. 4. Далингер
В.А. Смена мотивационного вектора в выборе абитуриентами специальности
при поступлении в вуз // Высшее образование сегодня. 2011. № 9. С. 60–61. 5. Доступность высшего образования в регионах России
/ А.Д. Громов, Д.П. Платонова, Д.С. Семенов, Т.Л. Пырова.
Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт
образования / Сер.: Современная аналитика
образования. № 8. М.: НИУ ВШЭ, 2016. 32 с. 6. Ефимова И.Н. Анализ мотивации абитуриентов
при выборе вуза (на примере Нижегородской области) // Университетское
управление: практика и анализ. 2011. № 6. С. 60-68. 7. Загружайся в студенты. Поступление в вуз онлайн – как это будет? // Российская газета. 2020. №
117(8171), 1 июня. [Электр. ресурс].
URL: https://rg.ru/2020/06/01/kak-budet-prohodit-distan-
cionnoe-postuplenie-v-vuzy.html (дата обращения: 02.06.2020). 8. Земцов С.П., Еремкин В.А., Баринова В.А. Влияет ли научная и
инновационная деятельность ведущих вузов на их конкурентоспособность в борьбе
за абитуриентов // Модернизация и инновационное развитие экономических систем
/ под ред. В.М. Матюшка. М.: РУДН, 2014. С.
296–315. 9.Земцов С.П., Еремкин
В.А., Баринова В.А. Факторы востребованности
ведущих вузов России // Вопросы образования. 2015. № 4. С. 201–233. 10. Интервью Министра науки и высшего образования РФ
Валерия Фалькова каналу «Россия-24». 01.04.2020.
[Электр. ресурс]. URL:
http://fgosvo.ru/news/21/4560 (дата обращения: 04.06.2020). 11. Карташов Г. Масштабы миграции российских
студентов // Высшее образование в России. 2007. № 11. С. 218–131. 12. Катровский А.П., Губа
В.П. Высшее образование в России – процесс трансформации и интеграции //
Вестн. Полесского гос.
ун-та. Сер. обществ. и гуманит. наук. 2015. № 2. С. 32–40. URL:
https://www.elibrary.ru/download/elibrary_25107067_13221413.pdf (дата
обращения: 20.06.2020). 13. Кашницкий И.С.,
Мкртчян Н.В, Лешуков О.В. Межрегиональная
миграция молодежи в России: комплексный анализ демографической статистики //
Вопросы образования. 2016. № 3. С. 169–203. 14. Крутий И.А., Фурсов
К.С. Цели и мотивы поступления в вузы // Мониторинг обществ. мнения: экон.
и соц. перемены. 2005. № 4. С. 95–102. 15. Лебедева Н.С., Нефедов В.В., Ревин
И.А., Червоная И.В. Особенности принятия решения
абитуриентами о выборе вуза [Электр. ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2015.
№ 4. [Электр. ресурс]. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=20702
(дата обращения: 15.06.2020). 16. Лызь Н.А., Нещадим И.О. Мотивация поступления в вуз как фактор компетентностно- ориентированного обучения // Вестн.
Юж.-Урал. гос. ун-та. Сер.: Образование. Педагогич. науки. 2018. Т. 10. № 1. С. 13–19. 17. Лысова Т. Образовательная миграция //
Пресс-выпуск АНО «Левада-Центр» 21.05.2018 [Электр. ресурс].
URL: https://www.levada.ru/2018/05/21/obrazovatelnaya-migratsiya/ (дата
обращения: 15.06.2020). 18. Меркулова Е.П. Трудовая миграция в
байкальском регионе как следствие подстройки абитуриентов под ошибочные
установки при выборе направления обучения // Современные проблемы науки и
образования. 2014. № 6. [Электр. ресурс].
URL: https://www.science-education. ru/ru/article/view?id=16445 (дата
обращения: 15.06.2020). 19. Миграция в зеркале стран СНГ (молодежный ракурс)
/ под ред. И. Молодиковой. М., 2006. 275 с. 20. Могильчак
Е.Л. Методика социологического исследования. Выборочный метод. М.: Юрайт, 2018. 117 с. 21. Оперативные социологические исследования:
методика и опыт организации / под ред. Д.Г. Ротмана,
А.Н. Данилова. Минск: БГУ, 2001. 329 с. 22. Отложенный диплом. Коронавирус
изменил планы абитуриентов всего мира // Поиск (poisknews.
ru). 10.04.2020. [Электр. ресурс]. URL:
https://www.poisknews.ru/news/otlozhennyj-diplom-korona- virus-izmenil-plany-abiturientov-vsego-mira/
(дата обращения: 02.06.2020). 23. Рыченков М.В., Рыченкова И.В., Киреев В.С. Исследование факторов,
оказывающих влияние на выбор вуза абитуриентами, на различных этапах процесса
поступления // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 6. [Электр. ресурс]. URL:
https://www.science-education. ru/ru/article/view?id=11612 (дата
обращения: 20.06.2020). 24. Степанова Ю.Б. Социологический анализ
поведения молодежи при выборе образовательной организации для получения
высшего образования: региональный аспект // Вестн.
Поволжского ин-та управления. 2017. Т. 17. № 5.
С. 84–92. 25. Ciriaci D. Does university quality influence the
interregional mobility of students and graduates? The case of Italy //
Regional Studies. 2014. P. 1592–1608. DOI: 10.1080/00343404.2013.821569. 26. Florinskaya Yu. F. School graduates from small towns
in Russia: Educational and migration strategies // Studies on Russian economic
development, 2017. P. 87–96. DOI: 10.1134/S1075700717010038. 27.
Liu Y., Shen J., Xu W.,
Wang G. From school to university to work: migration of highly educated
youths in China // The Annals of Regional Science. 2017. P. 651–676.
DOI: 10.1007/s00168-016-0753-x. 28.
Ma K.-R., Kang E.-T., Kwon O-K. Migration behavior of students and
graduates under prevailing regional dualism: the case of South Korea // The
Annals of Regional Science, 2017. P. 209–233. DOI: https://doi.org/10.1007/s00168-016-0799-9. 29. Novotný L. Impact of migration on rural
region in post-socialist Slovakia // Three decades of transformation in the
East-Central European countryside / Bański Je.
2019. P.
165–189. DOI: 10.1007/978- 3-030-21237-7. |
Reference |
1.
Alasheev S.Ju., Kogan E.Ja., Tjurina N.V. Demand for higher
education institutions: approaches to measurement. Voprosy
obrazovanija, 2016, no. 4, pp. 186–205. (In
Russ.). 2.
Antonenko V.V. Motivation of applicants of
Volgograd in choosing a higher education institution. Nauchnyj
dialog, 2013, no. 12 (24), pp. 137–143. (In Russ.). 3.
Gde uchit’sja i gde rabotat’:
mezhregional’naja mobil’nost’
studentov i vypusknikov universitetov
[Where to study and where to work: interregional mobility of students and
university graduates]. D.V. Kozlov, D.P. Platonova, O.V. Leshukov.
Moscow: HSE Publ., 2017. (Sovremennaja analitika obrazovanija. no. 4
(12)). 32 p. (In Russ.). 4.
Dalinger V.A. Change of motivational vector in the
choice of a specialty by applicants at admission to higher education
institution. Vysshee obrazovanie segodnja, 2011,
no. 9, pp. 60–61. (In Russ.). 5.
Dostupnost’ vysshego obrazovanija v regionah Rossii [Availability of higher education in Russian
regions]. A.D. Gromov, D.P. Platonova,
D.S. Semenov, T.L. Pyrova. Moscow: HSE Publ., 2016.
(Sovremennaja analitika obrazovanija. no. 8). 32 p. (In Russ.). 6.
Efimova I.N. Analysis of applicants’ motivation
when choosing a university (by the example of Nizhny Novgorod region). Universitetskoe upravlenie:
praktika i analiz, 2011, no. 6, pp. 60–68. (In Russ.). 7.
Load up the students. Getting into the university online – what’s it gonna be like? Rossijskaja
gazeta, 01.06.2020, no. 117 (8171). URL:
https://rg.ru/2020/06/01/kak-budet-prohodit-distancionnoe-postu-
plenie-v-vuzy.html. [Accessed 02.06.2020]. (In Russ.). 8.
Zemcov S.P., Eremkin
V.A., Barinova V.A. Does scientific and innovation
activity of leading universi- ties affect their
competitiveness in the fight for applicants. In: Modernizacija
i innovacionnoe razvitie jekonomicheskih sistem [Modernization and innovative development
of economic systems]. Moscow: RUDN University Publ., 2014, pp. 296–315. (In
Russ.). 9.
Zemcov S.P., Eremkin
V.A., Barinova V.A. Demand factors of the leading
Russian universities. Voprosy obrazovanija,
2015, no. 4, pp. 201–233. (In Russ.). 10.
Interview with Valery Falkov, Minister of Science
and Higher Education of the Russian Federation, Channel «Russia-24».
01.04.2020. Оfficial website of the Ministry of
Science and Higher Education. URL: http://fgosvo.ru/news/21/4560. [Accessed 04.06.2020]. (In
Russ.). 11. Kartashov G. Scale of migration of Russian
students. Vysshee obrazovanie v Rossii, 2007,
no. 11, pp. 218–131. (In Russ.). 12. Katrovsky A.P., Guba V.P. The
Higher Education in Russia – Process of Transformation and Integration. Vestnik Polesskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya obshchestvennyh i gumanitarnyh nauk, 2015, no. 2, pp. 32–40. URL:
https://www.elibrary.ru/download/elibrary_25107067_13221413.pdf. [Accessed
20.06.2020] (In Russ.). 13. Kashnicky I.S., Mkrtchjan N.V, Leshukov O.V. Interregional Youth Migration in Russia:
comprehensive analysis of demographic statistics. Voprosy
obrazovanija, 2016, no. 3, pp. 169–203. (In
Russ.). 14. Kruty I.A., Fursov K.S. Aims
and motives for admission to universities. Monitoring obshhestvennogo mnenija: ekonomicheskie i social’nye peremeny, 2005,
no. 4, pp. 95–102. (In Russ.). 15. Lebedeva N.S., Nefedov V.V., Revin I.A., Chervonaja I.V.
Peculiarities of the decision making by applicants to choose a
university. Sovremennye problemy nauki i obrazovanija, 2015,
no. 4. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=20702.
[Accessed 15.06.2020]. (In Russ.). 16. Lyz’ N.A., Neshhadim I.O.
Motivation of admission to higher education as a factor of competence- based
learning. Vestnik Juzhno-Ural’skogo gosudarstvennogo
universiteta. Seriya: Obrazovanie. Pedagogicheskie nauki, 2018, vol. 10, no. 1, pp. 13–19. (In
Russ.). 17. Lysova T. Educational migration. Press-vypusk ANO «Levada-Centr», 21.05.2018.
URL: https://www. levada.ru/2018/05/21/obrazovatelnaya-migratsiya.
[Accessed 15.06.2020]. (In Russ.). 18. Merkulova E.P. Labor migration in the Baikal region as a
result of adjustment of applicants to erroneous settings when choosing a
training direction. Sovremennye problemy nauki i obrazovanija, 2014,
no. 6. URL: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=16445.
[Accessed 15.06.2020]. (In Russ.). 19. Migracija v zerkale stran SNG (molodezhnyj rakurs) [Migration in the mirror of CIS countries
(youth perspective)]. I. Molodikova. Moscow: Center
for Migration Studies Publ., 2006, 275 p. (In Russ.). 20. Mogil’chak E.L. Metodika
sociologicheskogo issledovanija.
Vyborochnyj metod. [The
method of socio- logical research. Sampling method]. Moscow: Jurajt Publ., 2018, 117 p. (In Russ.). 21. Operativnye sociologicheskie issledovanija: metodika i opyt organizacii.
[Operational sociological sur- veys:
methods and experience of organization]. D.G. Rotman,
A.N. Danilov, eds. Minsk: BSU Publ., 2001, 329
p. (In Russ.). 22.
Postponed diploma. The Coronavirus has changed the
plans for applicants around the world. Poisk (poisknews.ru),
10.04.2020. URL: https://www.poisknews.ru/news/otlozhennyj-diplom-koronavirus-
izmenil-plany-abiturientov-vsego-mira/. [Accessed
02.06.2020]. (In Russ.). 23. Rychenkov M.V., Rychenkova
I.V., Kireev V.S. Study of factors influencing the
choice of a univer- sity
by applicants at various stages of the admission process. Sovremennye
problemy nauki i ob- razovanija, 2013, no. 6.
URL: https://www.science-education.ru/ru/article/view?id=11612. [Accessed
20.06.2020]. (In Russ.). 24. Stepanova Ju.B. Sociological
analysis of youth behaviour in choosing an
educational organization for higher education: regional dimension. Vestnik Povolzhskogo instituta upravlenija, 2017,
vol. 17, no. 5, pp. 84–92. (In Russ.). 25. Ciriaci D. Does university quality influence the
interregional mobility of students and graduates? The case of Italy. Regional
Studies, 2014. pp. 1592–1608. DOI: 10.1080/00343404.2013.821569. 26. Florinskaya Yu.F. School
graduates from small towns in Russia: Educational and migration strategies.
Studies on Russian Economic Development, 2017, pp. 87–96. DOI:
10.1134/S1075700717010038. 27. Liu
Y., Shen J., Xu W., Wang
G. From school to university to work: migration of highly educated youths in
China. The Annals of Regional Science, 2017, pp. 651–676. DOI:
10.1007/s00168-016-0753-x. 28. Ma
K.-R., Kang E.-T., Kwon O-K. Migration behavior of students and graduates
under prevailing regional dualism: the case of South Korea. The
Annals of Regional Science, 2017, pp. 209–233. DOI:
https://doi.org/10.1007/s00168-016-0799-9. 29. Novotný L. Impact of Migration on Rural Region in
Post-socialist Slovakia. In: Three Decades of Transformation in the
East-Central European Countryside / Bański
Je., eds. 2019. pp. 165–189. DOI: 10.1007/978-3-030-21237-7. |