ДЕФОРМАЦИЯ ИЕРАРХИИ КРУПНЕЙШИХ АЭРОПОРТОВ МИРА И ЕВРОПЫ В УСЛОВИЯХ ПАНДЕМИИ COVID-19

Title

Deformation of the largest airports hierarchy in the world and Europe in the COViD-19 pandemic context

Автор(ы)

С.А. Тархов

Author(s)

S.A. Tarkhov

DOI

10.5922/1994-5280-2021-4-5

Страницы/Pages

55-73

Статья

Загрузить

Ключевые слова

авиатранспорт, аэропорты, пассажирооборот, иерархия, иерархическая струк- тура, ранги, изменчивость, неустойчивость, пандемия COVID-19, мир, Европа.

Keywords

air transport, airports, passenger turnover, hierarchy, hierarchical structure, ranks, variability, instability, COVID-19 pandemic, world, Europe.

Аннотация

Пассажирооборот почти всех аэропортов в условиях пандемии COVID-19 сократился на 30–90% – сильнее всего у тех, где доля международных пассажиров доминировала, меньше – где преобладали внутренние перевозки. В статье анализируются изменения рангов иерархии 60 крупнейших аэропортов мира и 60 аэропортов Европы, вызванные последствиями пандемии. На базе разработанной методики оценки устойчивости и изменчивости такой иерархии сравниваются значения трех показателей изменчивости иерархии аэропортов в доковидный и в первой фазе ковидного периода. Уровень внутренней неустойчивости в мировой авиасистеме вырос с 82 до 98%, в европейской – с 62 до 93%. Степень ранговой лабильности аэропортов в мире увеличилась в 8,8 раз, в Европе – в 4,5 раза. Иерархия мировой и европейской систем аэропортов оказалась относительно устойчивой в доковидную эпоху. В условиях пандемии она деформировалась и стала очень неустойчивой. Ее основными деформаторами стали аэропорты тех стран, где ограничения на перелеты снимались значительно раньше, чем в остальном мире, а также вновь открытые. Эмпирическим путем выделены 5 типов изменчивости иерархии систем аэропортов. Выявлено, что чем больше по территориальному охвату система аэропортов, тем более изменчива и неустойчива ее иерархическая структура. Очень большие по территориальному размеру системы более уязвимы к внешним воздействиям (пандемии), чем большие или средние, что и проявляется в степени изменчивости их иерархических структур.

Abstract (summary)

The passenger turnover of almost all airports fell sharply from 30% to 90% in COVID-19 pandemic - most of all in those where the share of international passengers dominated, less - where domestic traffic prevailed. Changes in the rank of the hierarchy of the 60 largest airports in the world and 60 airports in Europe, caused by the consequences of the COVID-19 pandemic, are analyzed. A special technique has been developed for assessing the stability and variability of such a hierarchy. The values of three indicators of variability of the hierarchy of airports are compared in the pre-covid and in the first phase of the covid period. The level of internal instability in the global aviation system increased from 82 to 98%, in Europe – from 62 to 93%. The degree of rank lability of airports in the world has increased

8.8 times, in Europe – 4.5 times. The hierarchy of world and European air transport systems turned out to be relatively stable in the pre-covid era. In a pandemic, it has become deformed and very unstable. Its main deformers were airports in those countries where flight restrictions were lifted much earlier than in the rest of the world, as well as the new ones opened. Empirically, 5 types of variability in the hierarchy of airport systems have been identified: a very unstable hierarchy. The larger the territorial size of the airport system, the more changeable and unstable its hierarchical structure. Systems that are very large in terms of territorial size are more vulnerable to external influences (pandemics) than large or medium-sized ones, which is manifested in the degree of variability of their hierarchical structures.

 

Список литературы

1.    Земцов С.П., Бабурин В.Л. COVID-19: пространственная динамика и факторы распространения по регионам России // Изв. РАН. Сереогр. 2020. Т. 84. № 4. С. 485–505.

2.    Земцов С.П., Бабурин В.Л. Коронавирус в России: масштаб и последствия // Вестн. АРГО. 2020.№ 9. С. 133–135.

3.    Зубаревич Н.В., Сафронов С.Г. Регионы России в острой фазе коронавирусного кризиса: отличия от предыдущих экономических кризисов 2000-х // Региональные исследования. 2020. № 2. С. 4–17.

4.    Зырянов А.И. Географические особенности распространения коронавируса // Вестн. АРГО. 2020. № 9. С. 135–137.

5.    Каганский В.Л. Пандемия коронавируса. Тестирование антропосферы // Вестн. АРГО. 2020. № 9. С. 138–140.

6.    Панин А.Н., Рыльский И.А., Тикунов В.С. Пространственные закономерности распространения пандемии COVID-19 в России и мире: картографический анализ // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 5. География. 2021. № 1. С. 62–77.

7.    Родоман Б.Б. Территориальные сословия и коронавирус // Вестн. АРГО. 2020. № 9. С. 150–152.

8.    Тархов С.А. Изменение связности пространства России (на примере авиапассажирского сообщения). М.–Смоленск, 2015. 154 с.

9.    Air Passenger Market Analysis December 2020: Passenger volumes did not improve in December (отчет IATA). [Электр. ресурс]. URL: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic- reports/air-passenger-monthly-analysis-december-2020/ (датаобращения 02.02.2021).

10.  Ascani A., Faggian A., Montresor S. The geography of COVID-19 and the structure of local economies: The case of Italy // Journal of Regional Science. 2020. December. DOI: 10.1111/jors.12510 URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7753650/ (дата обращения 18.09.2021).

11.  Chen Y., Yajing Li Y., Feng S., Man X., Long Y. Gravitational scaling analysis on spatial diffusion of COVID-19 in Hubei Province, China. PLoS ONE. 2021. Vol. 16. № 6. e0252889. DOI: 10.1371/journal. pone.0252889.

12.  DunnG.Trafficdatashowshowpandemicupsettraditionalhubdominancein2020.[Электр.ресурс].URL: https://www.flightglobal.com/networks/traffic-data-shows-how-pandemic-upset-traditional-hub-domi- nance-in-2020/142153.article?fbclid=IwAR3WVmHGsOIXMkCBHqg8Kxywj7P1VZeILne_fpiKzBLU rANDbbuQneTvL50 (дата обращения 02.02.2021).

13.  Florida R., Mellander Ch. The Geography of COVID-19 in Sweden. Working Paper Series in Economics and Institutions of Innovation, Royal Institute of Technology, CESIS - Centre of Excellence for Science and Innovation Studies, 2020. № 487. URL: https://swopec.hhs.se/cesisp/abs/cesisp0487.htm (дата обращения 18.09.2021).

14.  Heathrow Loses European Airport Crown in Pandemic Year. 18 January 2021 URL: https://www. bloomberg.com/news/articles/2021-01-18/heathrow-loses-european-airport-crown-in-pandemic- year?srnd=premium-europe (датаобращения: 20.03.2021).

15.  Kuebart A., Stabler M. Infectious Diseases as Socio-Spatial Processes: The COVID-19 Outbreak in Germany // TijdschriftVoorEconomische en SocialeGeografie. 2020. Vol. 111. № 3. P. 482–496. DOI: 10.1111/tesg.12429.

16.  Ramírez-Aldana R., Gomez-Verjan J. C., Yaxmehen Bello-Chavolla O. Spatial analysis of COVID-19 spread in Iran: Insights into geographical and structural transmission determinants at a province level // PLOS Neglected Tropical Diseases. 2020. Vol. 14. № 11: e0008875. DOI: 10.1371/journal. pntd.0008875. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33206644/ (датаобращения 18.09.2021).

17.  Suau-Sanchez P., Voltes-Dortac A., Cugueró-Escofet N. An early assessment of the impact of COVID-19 on air transport: Just another crisis or the end of aviation as we know it? // Journal of Transport Geography. 2020. Vol. 86. Article 102749. URL: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102749.

18.  2020 Worst Year in History for Air Travel Demand. [Электр. ресурс]. URL: https://www.iata.org/en/ pressroom/pr/2021-02-03-02/ (дата обращения: 02.02.2021).

 

References

1.         Zemtsov S.P., Baburin V.L. COVID-19: spatial dynamics and factors of distribution in the regions of Russia. IzvestiyaRossiyskoyAkademiiNauk, Ser. Geogr., 2020, vol. 84, nо. 4, pp. 485–505. (In Russ.)

2.         Zemtsov S.P., Baburin V.L. Coronavirus in Russia: scale and consequences. Vestnik ARGO, 2020, nо. 9, pp. 133–135. (InRuss.)

3.         Zubarevich N.V., Safronov S.G. Russian regions in the acute phase of the coronavirus crisis: differences from the previous economic crises of the 2000s. Regional’nyeissledovaniya, 2020, nо. 2, pp. 4–17. (In Russ.)

4.         Zyryanov A.I. Geographical features of the spread of coronavirus. Vestnik ARGO, 2020, nо. 9, pp. 135–137. (InRuss.)

5.         Kaganskiy V.L. Coronavirus pandemic. Anthroposphere testing. Vestnik ARGO, 2020, nо. 9, pp. 138–140. (In Russ.)

6.         Panin A.N., Ryl’skiy I.A., Tikunov V.S. Spatial patterns of the spread of the COVID-19 pandemic in Russia and the world: cartographic analysis. VestnikMoskovskogouniversiteta. Seria 5. Geografiya, 2021, nо. 1, pp. 62–77. (InRuss.)

7.         Rodoman B.B. Territorial estates and coronavirus. Vestnik ARGO, 2020, nо. 9, pp. 150–152. (In Russ.)

8.         Tarkhov S.A. IzmeneniesvyaznostiprostranstvaRossii (naprimereaviapassazhirskogosoobshcheniya [Changes in the connectivity of the space of Russia (on the example of air passenger traffic)]. Moscow-Smolensk, 2015. 154 pp. (In Russ.)

9.         Air Passenger Market Analysis December 2020: Passenger volumes did not improve in December (IATA Report). URL: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/air-passen- ger-monthly-analysis–december-2020/ [Accessed: 02.02.2021].

10.       Ascani A., Faggian A., Montresor S. The geography of COVID19 and the structure of local econo- mies: The case of Italy. Journal of Regional Science, 2019, December. DOI: 10.1111/jors.12510 URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7753650/ [Accessed 18.09.2021].

11.       Chen Y., Yajing Li Y., Feng S., Man X., Long Y. Gravitational scaling analysis on spatial diffusion of COV- ID-19 in Hubei Province, China. PLoS ONE, 2021, vol. 16, no. 6. DOI: 10.1371/journal.pone.0252889.

12.       Dunn G. Traffic data shows how pandemic upset traditional hub dominance in 2020/ URL: https:// www.fl global.com/networks/traffi a-shows-how-pandemic-upset-traditional-hub-dominance- in-2020/142153.article?fbclid=IwAR3WVmHGsOIXMkCBHqg8Kxywj7P1VZeILne_fpiKzBLUrANDb- buQneTvL50 [Accessed: 2.02.2021].

13.       Florida R. and Mellander Ch. The Geography of COVID-19 in Sweden. Working Paper Series in Eco- nomics and Institutions of Innovation, Royal Institute of Technology, CESIS - Centre of Excellence for Science and Innovation Studies, 2020, no. 487. URL: https://swopec.hhs.se/cesisp/abs/cesisp0487. htm [Accessed 18.09.2021].

14.       Heathrow Loses European Airport Crown in Pandemic Year. 18 January 2021. URL: https://www. bloomberg.com/news/articles/2021-01-18/heathrow-loses-european-airport-crown-in-pandemic-year?srnd=premium-europe [Accessed 20.03.2021].

15.       Kuebart A. and Stabler MInfectious Diseases as Socio-Spatial Processes: The COVID-19 Outbreak in Germany. TijdschriftVoorEconomische en SocialeGeografie, 2020, vol. 111, nо. 3, pp. 482–496. DOI: 10.1111/tesg.12429.

16.       Ramírez-Aldana R., Gomez-Verjan J. C., Yaxmehen Bello-Chavolla O. Spatial analysis of COVID-19 spread in Iran: Insights into geographical and structural transmission determinants at a province level. PLOS Neglected Tropical Diseases, 2020, vol. 14, nо. 11. DOI: 10.1371/journal.pntd.0008875. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33206644/ [Accessed 18.09.2021].

17.       Suau-Sanchez P., Voltes-Dortac A., Cugueró-Escofet N. An early assessment of the impact of COV- ID-19 on air transport: Just another crisis or the end of aviation as we know it? Journal of Transport Geography, 2020, vol. 86. Article 102749. URL: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102749 [Ac- cessed 18.09.2021].

18.       2020 Worst Year in History for Air Travel Demand. URL: https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2021- 02-03-02/ [Accessed 18.09.2021].