ДЕФОРМАЦИЯ
ИЕРАРХИИ КРУПНЕЙШИХ АЭРОПОРТОВ МИРА И ЕВРОПЫ В УСЛОВИЯХ ПАНДЕМИИ COVID-19
Title |
Deformation of the largest airports
hierarchy in the world and Europe in the COViD-19 pandemic context |
Автор(ы) |
С.А. Тархов |
Author(s) |
S.A. Tarkhov |
DOI |
10.5922/1994-5280-2021-4-5 |
Страницы/Pages |
55-73 |
Статья |
|
Ключевые
слова |
авиатранспорт, аэропорты, пассажирооборот, иерархия,
иерархическая струк- тура, ранги, изменчивость, неустойчивость, пандемия
COVID-19, мир, Европа. |
Keywords |
air transport, airports, passenger turnover, hierarchy,
hierarchical structure, ranks, variability, instability, COVID-19 pandemic,
world, Europe. |
Аннотация |
Пассажирооборот почти всех аэропортов в условиях пандемии
COVID-19 сократился на 30–90% – сильнее всего у тех, где доля международных
пассажиров доминировала, меньше – где преобладали внутренние перевозки. В
статье анализируются изменения рангов иерархии 60 крупнейших аэропортов мира
и 60 аэропортов Европы, вызванные последствиями пандемии. На базе разработанной
методики оценки устойчивости и изменчивости такой иерархии сравниваются
значения трех показателей изменчивости иерархии аэропортов
в доковидный и в первой фазе ковидного
периода. Уровень внутренней неустойчивости в мировой авиасистеме
вырос с 82 до 98%, в европейской – с 62 до 93%. Степень ранговой лабильности
аэропортов в мире увеличилась в 8,8 раз, в Европе – в
4,5 раза. Иерархия мировой и европейской систем аэропортов оказалась
относительно устойчивой в доковидную эпоху. В
условиях пандемии она деформировалась и стала очень неустойчивой. Ее
основными деформаторами стали аэропорты тех стран,
где ограничения на перелеты снимались значительно раньше, чем в остальном
мире, а также вновь открытые. Эмпирическим путем выделены 5 типов изменчивости
иерархии систем аэропортов. Выявлено, что чем больше по территориальному
охвату система аэропортов, тем более изменчива и неустойчива ее иерархическая
структура. Очень большие по территориальному размеру системы более уязвимы к
внешним воздействиям (пандемии), чем большие или средние, что и проявляется в
степени изменчивости их иерархических структур. |
Abstract (summary) |
The passenger
turnover of almost all airports fell sharply from 30% to 90% in COVID-19
pandemic - most of all in those where the share of international passengers
dominated, less - where domestic traffic prevailed. Changes in the rank of
the hierarchy of the 60 largest airports in the world and 60 airports in
Europe, caused by the consequences of the COVID-19 pandemic, are analyzed. A
special technique has been developed for assessing the stability and
variability of such a hierarchy. The values of three indicators of
variability of the hierarchy of airports are compared in the pre-covid and in the first phase of the covid
period. The level of internal instability in the global aviation system
increased from 82 to 98%, in Europe – from 62 to 93%. The degree of rank lability of airports in the world has increased 8.8 times, in
Europe – 4.5 times. The hierarchy of world and European air transport systems
turned out to be relatively stable in the pre-covid
era. In a pandemic, it has become deformed and very unstable. Its main
deformers were airports in those countries where flight restrictions were
lifted much earlier than in the rest of the world, as well as the new ones
opened. Empirically, 5 types of variability in the hierarchy of airport
systems have been identified: a very unstable hierarchy. The larger the
territorial size of the airport system, the more changeable and unstable its
hierarchical structure. Systems that are very large in terms of territorial
size are more vulnerable to external influences (pandemics) than large or
medium-sized ones, which is manifested in the degree
of variability of their hierarchical structures. |
Список литературы |
1.
Земцов С.П.,
Бабурин В.Л. COVID-19: пространственная
динамика и факторы распространения по регионам России // Изв.
РАН. Сер.геогр. 2020. Т. 84. № 4. С. 485–505. 2.
Земцов С.П.,
Бабурин В.Л. Коронавирус в России: масштаб и последствия // Вестн.
АРГО. 2020.№ 9. С. 133–135. 3.
Зубаревич Н.В.,
Сафронов С.Г. Регионы России в острой фазе коронавирусного кризиса: отличия от предыдущих
экономических кризисов 2000-х // Региональные исследования. 2020. № 2. С.
4–17. 4.
Зырянов А.И. Географические особенности распространения коронавируса
// Вестн. АРГО. 2020. № 9. С. 135–137. 5.
Каганский В.Л. Пандемия коронавируса. Тестирование антропосферы // Вестн. АРГО.
2020. № 9. С. 138–140. 6.
Панин А.Н., Рыльский И.А., Тикунов В.С. Пространственные
закономерности распространения пандемии COVID-19 в России и мире:
картографический анализ // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 5. География. 2021. № 1. С. 62–77. 7.
Родоман
Б.Б. Территориальные сословия и коронавирус // Вестн. АРГО.
2020. № 9. С. 150–152. 8.
Тархов С.А. Изменение связности пространства России (на примере
авиапассажирского сообщения). М.–Смоленск, 2015. 154 с. 9.
Air
Passenger Market Analysis December 2020: Passenger volumes did not improve in
December (отчет IATA). [Электр. ресурс]. URL: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-
reports/air-passenger-monthly-analysis-december-2020/ (датаобращения 02.02.2021). 10.
Ascani A., Faggian A., Montresor S. The geography of COVID-19 and the structure of local economies: The
case of Italy // Journal of Regional Science. 2020. December. DOI: 10.1111/jors.12510 URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7753650/ (дата
обращения 18.09.2021). 11.
Chen
Y., Yajing Li Y., Feng
S., Man X., Long Y. Gravitational scaling analysis on spatial diffusion
of COVID-19 in Hubei Province, China. PLoS ONE.
2021. Vol. 16. № 6. e0252889. DOI: 10.1371/journal. pone.0252889. 12.
DunnG.Trafficdatashowshowpandemicupsettraditionalhubdominancein2020.[Электр.ресурс].URL:
https://www.flightglobal.com/networks/traffic-data-shows-how-pandemic-upset-traditional-hub-domi-
nance-in-2020/142153.article?fbclid=IwAR3WVmHGsOIXMkCBHqg8Kxywj7P1VZeILne_fpiKzBLU
rANDbbuQneTvL50 (дата обращения 02.02.2021). 13.
Florida
R., Mellander Ch. The Geography of COVID-19 in Sweden.
Working Paper Series in Economics and Institutions of Innovation, Royal
Institute of Technology, CESIS - Centre of
Excellence for Science and Innovation Studies, 2020. № 487. URL: https://swopec.hhs.se/cesisp/abs/cesisp0487.htm (дата
обращения 18.09.2021). 14. Heathrow Loses European Airport
Crown in Pandemic Year. 18 January 2021 URL: https://www.
bloomberg.com/news/articles/2021-01-18/heathrow-loses-european-airport-crown-in-pandemic-
year?srnd=premium-europe (датаобращения: 20.03.2021). 15.
Kuebart A., Stabler M. Infectious Diseases as Socio-Spatial
Processes: The COVID-19 Outbreak in Germany // TijdschriftVoorEconomische
en SocialeGeografie. 2020. Vol. 111. № 3. P. 482–496. DOI: 10.1111/tesg.12429. 16. Ramírez-Aldana R., Gomez-Verjan
J. C., Yaxmehen Bello-Chavolla
O. Spatial
analysis of COVID-19 spread in Iran: Insights into geographical and
structural transmission determinants at a province level // PLOS Neglected
Tropical Diseases. 2020. Vol. 14. № 11: e0008875. DOI: 10.1371/journal. pntd.0008875. URL:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33206644/ (датаобращения 18.09.2021). 17.
Suau-Sanchez P., Voltes-Dortac
A., Cugueró-Escofet N. An early assessment of the impact of
COVID-19 on air transport: Just another crisis or the end of aviation as we
know it? // Journal of Transport Geography. 2020. Vol. 86. Article 102749. URL:
https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102749. 18.
2020 Worst Year in History for Air Travel Demand. [Электр. ресурс]. URL: https://www.iata.org/en/
pressroom/pr/2021-02-03-02/
(дата обращения: 02.02.2021). |
References |
1.
Zemtsov S.P., Baburin V.L.
COVID-19: spatial dynamics and factors of distribution in the regions of
Russia. IzvestiyaRossiyskoyAkademiiNauk,
Ser. Geogr., 2020, vol. 84, nо. 4, pp. 485–505. (In Russ.) 2.
Zemtsov S.P., Baburin V.L.
Coronavirus in Russia: scale and consequences. Vestnik ARGO,
2020, nо. 9, pp. 133–135. (InRuss.) 3.
Zubarevich N.V., Safronov S.G.
Russian regions in the acute phase of the coronavirus crisis: differences
from the previous economic crises of the 2000s. Regional’nyeissledovaniya,
2020, nо. 2, pp. 4–17.
(In Russ.) 4.
Zyryanov A.I. Geographical features of the spread of
coronavirus. Vestnik ARGO,
2020, nо. 9, pp. 135–137. (InRuss.) 5.
Kaganskiy V.L. Coronavirus
pandemic. Anthroposphere testing. Vestnik ARGO, 2020, nо. 9, pp. 138–140. (In Russ.) 6.
Panin A.N., Ryl’skiy I.A., Tikunov V.S. Spatial patterns of the spread of the
COVID-19 pandemic in Russia and the world: cartographic analysis. VestnikMoskovskogouniversiteta. Seria 5. Geografiya,
2021, nо. 1, pp. 62–77. (InRuss.) 7.
Rodoman B.B. Territorial estates and coronavirus. Vestnik ARGO, 2020, nо. 9, pp. 150–152. (In Russ.) 8.
Tarkhov S.A. IzmeneniesvyaznostiprostranstvaRossii
(naprimereaviapassazhirskogosoobshcheniya [Changes
in the connectivity of the space of Russia (on the example of air passenger
traffic)]. Moscow-Smolensk, 2015. 154 pp. (In Russ.) 9.
Air Passenger Market Analysis December 2020: Passenger volumes did not
improve in December (IATA Report). URL: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/air-passen-
ger-monthly-analysis–december-2020/ [Accessed: 02.02.2021]. 10.
Ascani A., Faggian A., Montresor S. The geography of COVID‐19 and the structure of local econo- mies: The case of
Italy. Journal of Regional Science, 2019, December. DOI: 10.1111/jors.12510 URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7753650/
[Accessed 18.09.2021]. 11.
Chen
Y., Yajing Li Y., Feng
S., Man X., Long Y. Gravitational scaling analysis on spatial diffusion of
COV- ID-19 in Hubei Province, China. PLoS ONE,
2021, vol. 16, no. 6.
DOI: 10.1371/journal.pone.0252889. 12.
Dunn
G. Traffic data shows how pandemic upset traditional hub dominance in 2020/
URL: https:// www.fl global.com/networks/traffi
a-shows-how-pandemic-upset-traditional-hub-dominance- in-2020/142153.article?fbclid=IwAR3WVmHGsOIXMkCBHqg8Kxywj7P1VZeILne_fpiKzBLUrANDb-
buQneTvL50 [Accessed: 2.02.2021]. 13.
Florida
R. and Mellander Ch. The Geography of
COVID-19 in Sweden. Working Paper Series in Eco- nomics
and Institutions of Innovation, Royal Institute of Technology, CESIS - Centre
of Excellence for Science and Innovation Studies, 2020, no. 487. URL:
https://swopec.hhs.se/cesisp/abs/cesisp0487. htm [Accessed 18.09.2021]. 14. Heathrow Loses European Airport
Crown in Pandemic Year. 18 January 2021. URL: https://www.
bloomberg.com/news/articles/2021-01-18/heathrow-loses-european-airport-crown-in-pandemic-year?srnd=premium-europe [Accessed 20.03.2021]. 15.
Kuebart A. and Stabler M. Infectious
Diseases as Socio-Spatial Processes: The COVID-19 Outbreak in Germany. TijdschriftVoorEconomische en SocialeGeografie, 2020, vol. 111, nо. 3, pp. 482–496. DOI: 10.1111/tesg.12429. 16.
Ramírez-Aldana R., Gomez-Verjan J. C., Yaxmehen Bello-Chavolla O.
Spatial analysis of COVID-19 spread in Iran: Insights into geographical and
structural transmission determinants at a province level. PLOS
Neglected Tropical Diseases, 2020, vol. 14, nо. 11. DOI:
10.1371/journal.pntd.0008875. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33206644/
[Accessed 18.09.2021]. 17.
Suau-Sanchez
P., Voltes-Dortac A., Cugueró-Escofet
N. An early assessment of the impact of COV- ID-19 on air transport: Just
another crisis or the end of aviation as we know it? Journal of
Transport Geography, 2020, vol. 86. Article 102749. URL:
https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2020.102749 [Ac- cessed
18.09.2021]. 18.
2020 Worst Year in History for Air Travel Demand. URL: https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2021-
02-03-02/ [Accessed 18.09.2021]. |